سفارش تبلیغ
صبا ویژن
انصاف، اختلاف را می زُداید و الفتْ پدید می آورد. [امام علی علیه السلام]

iran it network

آغاز عرضه‌ی تلفن همراه جدید نوکیا با هشت گیگابایت حافظه



فروش نوع جدید بالاترین مدل تلفن همراه نوکیا با هشت گیگابایت حافظه و عمر باتری افزایش یافته از سوی نوکیا آغاز شد.

به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران ، از ایسنا ، مدل جدید تلفن همراه N95 نوکیا با تراشه‌ی GPS به همراه نقشه از کشورهای جهان و دوربین پنج مگاپیکسلی با قیمت 560 یورو به فروش می‌رود.

از دیگر خصوصیات این گوشی که در سال 2006 از سوی نوکیا معرفی شده و بیشتر امکانات یک رایانه را داراست، شیوه‌ی متفاوت باز و بسته شدن از دو طرف و وزن آن 120 گرم است که برای این امکانات مناسب است.

 




دانیال محمودی ::: یکشنبه 86/8/20::: ساعت 2:45 عصر

در هواپیما با تلفن‌همراه صحبت کنید!



به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران ، خبر گزاری سلام ، شرکت ASI Entertainment از ساخت سیستم جدیدی خبر داده است که می‌تواند امکان استفاده از تلفن‌همراه در هواپیما را ممکن کند.
این سیستم Safecall نام گرفته است و می‌تواند با استفاده از سیستم Wi-Fi، به مسافران امکان دهد در هواپیما نیز از تلفن‌همراه خود استفاده کنند.
نرم افزاری که روی Safecall نصب شده است، گوشی را از طریق بلوتوث یا Wi-Fi به شبکه‌های ماهواره‌ای متصل می‌کند.
در این سیستم بدون بروز هر گونه مشکلی برای سیستم مخابراتی هواپیما، امکان ارسال SMS، MMS و ... برای افراد فراهم می‌شود.
سیستم جدید Safecall با انواع گوشی‌های موجود در بازار سازگاری دارد و کاربران می‌توانند آن را از طریق فناوری بلوتوث به گوشی خود متصل کنند. بررسی‌های انجام شده در دو پرواز یک ساعته روی این سیستم نشان داد، استفاده از تلفن‌همراه توسط کاربران هیچ مشکلی را برای کاربران ایجاد نکرده است.
قرار است سیستم ارزان‌قیمت Safecall تا پایان سال جاری میلادی در کشورهای مختلف عرضه شود.




دانیال محمودی ::: یکشنبه 86/8/20::: ساعت 2:45 عصر

گزارشی از آخرین روز نمایشگاه‌های الکامپ و تلکام



سیزدهمین نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ) و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابرات، ارتباطات و تکنولوژی اطلاع‌رسانی(تله‌کام)، عصر امروز - چهارشنبه - نهم آبان‌ماه و با استقبال خوب بازدیدکنندگان به کار خود پایان داد.

به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران، از ایسنا ، ‌نمایشگاه الکامپ سیزدهم به اعتقاد برخی غرفه‌داران و کارشناسان به دلیل عواملی مانند تبلیغات، خبررسانی موثر و افزایش فضای اشغال شده و حضور تعداد بیشتر شرکت‌ها و برندهای معتبر نسبت به سال‌های گذشته با استقبال بیشتر علاقه‌مندان، متخصصان و بازدیدکنندگان عادی مواجه شد.

طبق اظهارات برخی بازدیدکنندگان محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری جدیدی در نمایشگاه الکامپ ارایه شده بود که از آن جمله می‌توان به اولین نرم‌افزار ERP تحت شبکه و وب، نرم‌افزار حسابداری صنعتی و کوچک‌ترین پنل رایانه‌یی جهان اشاره کرد.

در سالن دولت الکترونیک به عنوان یکی از بخش‌های نمایشگاه الکامپ، وزارت بازرگانی نسبت به ارایه‌ی آخرین دست‌آوردهای خود در حوزه‌ی گواهی دیجیتال، سامانه‌های اطلاعاتی و استانداردهای تجارت الکترونیکی اقدام کرده بود و می‌توان از این غرفه به عنوان مهم‌ترین بخش از این سالن یاد کرد.

به گزارش ایسنا تفکیک سالن‌ها بر اساس موضوعات یکی از پیشنهادات شرکت‌کنندگان و غرفه‌داران در این نمایشگاه بود اما این موضوع به گفته‌ی کارشناسان مشکلاتی را در پی دارد چراکه برخی شرکت‌ها همزمان چند محصول نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را در نمایشگاه‌ها ارائه می‌دهند که تفکیکشان مشکل‌ساز شده و برخی شرکت‌ها با این موضوع مخالفت داشته و می‌خواستند محصولات خود را همزمان در یک غرفه به نمایش بگذارند.

برخی شرکت‌های حاضر در نمایشگاه نیز شلوغی نمایشگاه را از مواردی عنوان کردند که باعث مشکلاتی شده تا نتوانند با دیگر شرکت‌ها مذاکره کنند و یا پاسخگوی تمام سوالات بازدیدکنندگان باشند.

تعدادی از غرفه‌داران نیز فروش بلیت برای بازدید از این نمایشگاه را معیاری دانستند که می‌تواند در جذب مخاطب متخصص راهگشا باشد.

مدیر یکی از شرکت‌های خارجی حاضر در نمایشگاه معتقد بود: بازار IT ایران از بزرگ‌ترین بازارها در خاورمیانه است و الکامپ امسال نسبت به نمایشگاه سال‌های قبل برای شرکت‌ها بسیار موفقیت‌آمیزتر بوده و بازدیدکنندگان بسیار زیادی به نسبت سال‌های پیش از نمایشگاه بازدید کردند.

طبق اعلام سندیکای تولیدکنندگان فن‌آوری اطلاعات، در طول سه روز از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی الکامپ بیش از 70 هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند که این آمار شمار بازدیدکنندگان از نمایشگاه را از روز یکشنبه، ششم آبان‌ماه تا پایان روز سه‌شنبه، هشتم آبانماه در بر می‌گیرد.

همچنین همایش بررسی بازی‌های رایانه‌یی داخلی و خارجی در حاشیه‌ی این نمایشگاه برگزار شد که بی‌طرف - رییس بنیاد بازی‌های رایانه‌یی ایران در این همایش اظهار کرد: استقبال از بازی‌های رایانه‌یی خارجی در کشور نسبت به بازی‌های داخلی بیشتر است و به دلیل جذابیت و سرگرمی بازی‌های خارجی کاربران ترجیح می‌دهند از این نوع بازی‌ها استفاده کنند.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: تعدد متولیان بازی‌های رایانه‌یی در کشور زیاد است و بنیاد بازی‌های رایانه‌یی سعی در متمرکز کردن بخش‌های ذی‌ربط در این زمینه دارد و باید سعی در بازی‌های جذاب و منطبق با ارزش‌های ملی و دینی درکشور داشته باشیم.

اما تعداد شرکت‌های حضور یافته در الکامپ 2007 ، 457 شرکت شامل 399 شرکت داخلی و 58 شرکت خارجی اعلام شد و به گفته‌ی سیدحمید قوام شهیدی - رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت سهامی نمایشگاه‌ها - تعداد شرکت‌های خارجی و حاضر در این نمایشگاه در مقایسه با دوره‌های قبلی بی‌سابقه بوده و این نشان دهنده‌ی افزایش اعتبار بین‌المللی این نمایشگاه است.

هشتمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابرات، ارتباطات و تکنولوژی اطلاع رسانی، (ایران تلکام 2007) نیز همزمان با این نمایشگاه و با حضور 122 شرکت داخلی و 40 شرکت خارجی از 17 کشور خارجی برگزار شد.

برگزاری همزمان دو نمایشگاه الکامپ و تلکام که با حضور وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات افتتاح شدند، نکته‌ای بود که بنا بر اظهارات مسوولان مربوطه رونق هرچه بیشتر نمایشگاه حوزه‌ی ICT را به دنبال خواهد داشت زیرا حدود 70 درصد بازدیدکنندگان نمایشگاه الکامپ و تلکام مشترک هستند و این موضوع باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه بازدیدکنندگان شده و زمینه حضور کلیه‌ی شرکت‌های کوچک و بزرگ را در حوزه‌ی ICT فراهم می‌کند.

غرفه‌های نمایشگاه تله‌کام هم با استقبال مواجه بودند، حضور شرکت‌های زیرمجموعه‌ی وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات به‌ویژه شرکت ارتباطات سیار (همراه اول) و دیگر اپراتورهای تلفن همراه شامل ایرانسل و تالیا که مخاطبان زیادی در سطح جامعه دارند، دلیلی برای این مساله بود.

به عنوان مثال شرکت ارتباطات سیار در غرفه‌ی خود نسبت به ثبت‌نام سیم‌کارت‌های دایمی اقدام می‌کرد و امکانی فراهم شده بود که متقاضی با پرداخت الکترونیکی مبلغ مورد نیاز برای سیم‌کارت از طریق پرداخت الکترونیکی و با تکمیل فرم ثبت‌نام، سیم‌کارت خود را همان‌جا تحویل بگیرد.

این شرکت همچنین نام کاربری و کلمه‌ی عبور برای استفاده از خدمات اینترنتی همراه اول را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌داد که مشترکان می‌توانند با استفاده از آن‌ از سرویس‌های اینترنتی این شرکت استفاده کنند.

غرفه‌ی شرکت ایرانسل هم با استقبال مواجه بود؛ ارایه‌ی سرویس شارژ الکترونیکی سیم‌کارت برای مشترکان سیم‌کارت‌های اعتباری این اپراتور و شارژ دو هزار تومانی سیم‌کارت آن‌ها، قرعه‌کشی برای ارایه‌ی یک گوشی تلفن همراه از میان بازدیدکنندگانی که فرم‌های مربوطه را تکمیل کرده بودند و معرفی سرویس‌های GPRS از جمله مواردی بود که باعث توجه بازدیدکنندگان به این غرفه شد.

اما اکثر بازدیدکنندگان زمان چهار روز را برای چنین نمایشگاهی کم دانسته و خواستار آن بودند که این موضوع در سال‌های آینده بررسی شده و زمان نمایشگاه افزایش یابد.

با تمام این اوصاف نمایشگاه‌های الکامپ و تلکام با وجود اظهارنظرهای کارشناسی مختلف، مشکلات، نقاط مثبت و منفی در ساعت 18 امروز به کار خود پایان دادند.




دانیال محمودی ::: یکشنبه 86/8/20::: ساعت 2:44 عصر

وقتی بزرگان IT‌لیسانس هم ندارند!



به تازگی ، فهرستی از 15 میلیاردر معروف دنیا که تحصیلات دانشگاهی ندارند، منتشر شده است.

به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران، از خبرگزاری سلام، در این فهرست نام های مشهوری از دنیای IT‌ هم وجود دارند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.
مایکل دل، بنیانگذار شرکت انفورماتیکی “دل” رتبه سوم این لیست را به خود اختصاص داده است. وی تنها با هزار دلار در جیب و یک دنیا اشتیاق کالج را در سن 19 سالگی ترک و شرکت PCs Limited را تاسیس کرد و پس از آن به یکی از بزرگترین نامها در عرصه تولید رایانه های شخصی “دل”( Pc: Dell Inc) تبدیل شد.
اما شاید معروفترین نام های این فهرست 15 نفره متعلق به بیل گیتس و رقیبش استیو جابز باشد.
بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت دانشگاه را ترک کرد و هرگز لیسانس نگرفت، اما توانست از سال 1995 تا سال 2006 “عنوان ثروتمندترین مرد دنیا” را به خود اختصاص دهد.
استیو جابز، بنیانگذار شرکت اپل نیز تنها یک نیمسال تحصیلی به کالج رفت و پس از ترک دانشگاه اول برای شرکت “آتاری” کار کرد و سپس شرکت ” اپل کامپیوتر” را بنیان گذاشت.




دانیال محمودی ::: یکشنبه 86/8/20::: ساعت 2:43 عصر

کامپیوترهای نامریی...!

تبــلیغـــات

آیا خط اختصاصی SMS دارید؟

امکان ارسال تبلیغات SMS
امکان ارسال و دریافت SMS از طریق وبسایت خودتان!
امکان تعریف سطوع مختلف کاربری جهت یک خط اختصاصی
اجرای مسابقه، نظرسنجی و پیاده سازی سیستمهای هشومند مبتنی بر SMS
حتما با ما تماس بگیرید: 8455355-0511 (10 خط) داخلی 109



این روزها یافته‌های دانشمندان، توانایی انسان برای ساخت کامپیوترها در مقیاس نانو را افزایش داده و قانون مور (Moore"s Law) در گفتگوهای روزمره مردم جای گرفته است.برای مثال چندی پیش یک تیم دانشگاهی تصویری را بر روی یک فوتون جا داد و طبق آخرین یافته‌ها، IBM توانسته است داده‌ها را در حجمی به اندازه یک اتم ذخیره کند.حال اگر ذهن‌تان پر از سوال‌هایی در مورد طرز کار کدهای "دودویی" شده، جای تعجب ندارد. قرار گرفتن یک‌پردازنده بر روی یک ذره شن چندان قابل قبول نیست و باید به IBM برای دستاوردهای باورنکردنی‌اش آفرین گفت. تصور می‌کنید تا چند وقت دیگر یک کامپیوتر نانو خواهید داشت؟ می‌خواهید باور کنید یا نه، ولی این تحول بیش از یک دهه به طول نخواهد انجامید.آینده علم روباتیک نیز به صورت تلفیق قطعات ماشینی در اندازه اتم درون بدن شما خواهد بود که به پردازش اطلاعات درون بدن اختصاص خواهند یافت. البته از نظر من چنین تغییراتی ممکن است بدن و سیستم حیاتی انسان را کمی ناکارآمد نشان دهد.پردازنده‌های آینده، دیگر سیلیکونی نخواهد بود و بیش‌تر از جنس رشته‌های کربنی در مقیاس نانو ساخته خواهند شد تا نیاز به هیچ نوع انرژی یا باتری برای کار نداشته باشند.کامپیوترهای مولکولی که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند قابلیت پردازش بالاتر از لپ‌تاپ‌های معمولی دارند.این نوع کامپیوترها می‌توانند از دو اتم هیدروژن برای سیستم روشن و خاموش کردن استفاده کنند و حال این سوال پیش می‌آید که کامپیوترهای آینده با به کارگیری مواد خام ساده‌تر در بخش‌های درونی‌شان برای مصرف‌کننده چه قیمتی خواهند داشت ؟




دانیال محمودی ::: یکشنبه 86/8/20::: ساعت 2:42 عصر

رایانه، افسونگر پرخطر



نویسنده: مرتضى قدیرى
از: باشگاه اندیشه


تأثیرگذارى برخى از پیام هاى اجتماعى، بویژه پیام هایى که متضمن تأمین سلامت و بهداشت و ارتقاى کیفیت زندگى افراد جامعه اند، در گرو استمرار و ارائه درست این پیام هاست؛ از جمله پیام هاى مربوط به حفظ محیط زیست، رعایت مقررات راهنمایى و رانندگى، پرهیز از رفتار مخاطره آمیز وشیوه هاى پرخطر زندگى، مانند اعتیاد به سیگار و موادمخدر، بیمارى هاى مسرى (ایدز و هپاتیت) و نیز بیمارى ها و عوارضى که فرجام تلخ و محنت بار دارند. اما با رعایت اصول درست زندگى و نیز تدبیر و دقت مى توان از ابتلاى به آنها درامان بود. چاقى، عوارض قلبى و ریوى، بیمارى تالاسمى و همچنین تنبلى چشم کودکان در زمره مشکلات بهداشتى عمده اى است که در این زمینه مى توان مثال آورد. به راستى، چون نیک بنگریم، بسیارى از مشکلات اجتماعى و فرهنگى و بهداشتى جامعه در زمره مشکلات هر روزه اى هستند که هر روز باید در باره آنها سخن گفت؛ یعنى هر پیام رهایى بخش از گرفتارى ها و مشکلات هر روز هزاران مخاطب جدید مى یابد و از این رو، پیوسته باید در رسانه هاى جمعى، با شیوه اى جذاب و پرکشش براى آگاهى افراد جامعه بازگو شود تا از یاد نرود و سرمشقى براى زندگى درست باشد. البته این کار مستمر مى بایست جدا از تحلیل ها و بررسى هاى مفصل و فراگیرى باشد که اندیشمندان و متخصصان جامعه به کمک خبرنگاران و گزارشگران مطبوعات و رادیو و تلویزیون انجام مى دهند و براى کمک به اعتلاى فرهنگى جامعه و بهبود کیفیت زندگى قشرهاى گوناگون مردم، در دسترس همگان مى گذارند.

سخن گفتن درباره اصول درست و منطقى استفاده از رایانه و شیوه هاى ایمن ماندن از مشکلات و عوارض کاربرد غیراصولى و بیش از حد آن بى گمان یکى از این پیام هاى فرهنگى، اجتماعى و بهداشتى است؛ زیرا هر روز به راستى هزاران مخاطب دارد و بى اغراق هر روز هزاران کودک و نوجوان به صف کاربران جدید رایانه مى پیوندند.

رایانه، نماد پیشرفت جامعه امروز

رایانه را باید از مهم ترین ابزارهاى ضرورى و اجتناب ناپذیر کار و زندگى انسان این دوران و همچنین نسل هاى آینده دانست، به گونه اى که این ابزار شگفت انگیز همه کاره را مى توان نماد پیشرفت و توسعه جوامع بشرى به شمار آورد. کاربرد رایانه در عرصه هاى گوناگون زندگى انسان چنان ابعاد گسترده و فراگیرى یافته که بیشتر فعالیت هاى زندگى او به این دستگاه وابسته شده است. در این میان، گسترش روزافزون این صنعت، انسان هاى این دوران را با امواج بى امان و پیاپى اطلاعات روبه رو کرده است و با این روند اوج گیرنده، رایانه ها به گسترش اطلاعات شتاب مى دهند و انسان ها، بویژه در جوامع پیشرفته صنعتى، براى همگام شدن با این سرعت و گسترش، ناگزیرند پرشتاب تر حرکت کنند؛ اما پیامد گریزناپذیر این دگرگونى همانا افزایش تنش هاى روانى و نیز بیمارى هاى گوناگون جسمى است.

نظرات علیرضا احمدى، کارشناس بهداشت حرفه اى، در مورد عوارض ناشى از کار با رایانه حاکى است: مشکلات بینایى از جمله عوارض کار زیاد با رایانه است. این مشکلات بسیار شایع عبارت اند از: درد، سرخى و سوزش چشم، دوبینى و خستگى چشم که سرانجام سبب سردرد مى شود. در بررسى علت پدیدآمدن این عوارض باید گفت: چشم هاى انسان عادت دارند که بسیار راحت بر اشیاى دور یا نزدیک متمرکز شوند؛ از این رو، تمرکز ماهیچه چشمى بر صفحه نمایشگر مى تواند این ماهیچه را خسته کند. همچنین تغییر نور یا درخشندگى یا تغییر مسیر دید میان صفحه نمایشگر و نوشته هایى که تایپ مى شود، ماهیچه هاى چشم را خسته مى کند. در نتیجه، براثر جابه جایى زیاد کلمات، از قدرت انطباق چشم به تدریج کاسته مى شود. اما این عارضه براى کسانى بیشتر خطرناک است که دچار اختلالات انکسارى اصلاح نشده هستند؛ از این رو باید این نارسایى چشم خود را برطرف سازند.



عوارض مفصلى و عضلانى

دردهاى عضلانى، درد مچ دست و بازوها و نیز درد گردن و کمر و خمیدگى پشت از دیگر عوارض شایع و همگانى کار زیاد و مداوم با رایانه است، عوارضى که کاربران حرفه اى بیشتر در معرض ابتلا به آنها هستند؛ زیرا کاربران رایانه بیشتر وقت ها ناگزیرند ساعدها، دست ها، بازوان و پشت و گردن خود را ثابت نگه دارند که در نتیجه فشار زیادى بر ماهیچه ها و تاندون هاى بدنشان وارد مى آید و اگر این فشار مدت هاى طولانى تداوم یابد، پیامد آن براى بیشتر کاربران، ابتلا به دردها و مشکلات عضلانى و مفصلى خواهد بود.افزون بر این، عوامل ارگونومیکى، از جمله کار سنگین، حرکات تکرارى، شیوه نشستن، زاویه دید، وضعیت میز و صندلى، ارتفاع صفحه کلید و نمایشگر، چگونگى تابش نور، سرعت تایپ و نداشتن آرامش روانى هم مى تواند از عوامل عمده خطرساز به شمار آید.



رایانه هم استرس زاست!

آقاى احمدى، کارشناس بهداشت حرفه اى که نظراتش را در این گزارش مى خوانید، براین باور است که کار زیاد و غیراصولى با رایانه مى تواند آسیب هاى روانى هم پدید آورد. به گفته وى، کار زیاد و دورى از همکارى در محیط کار مى تواند به بروز استرس و مشکلات روانى بینجامد. البته باید گفت: کار با رایانه تنش زا نیست، بلکه کار زیاد و سنگین است که سبب ایجاد استرس و ناراحتى روانى مى شود. با توجه به نتایج تحقیقات و نیز گفته هاى کارشناسان و متخصصان، باید گفت که عوارض و پیامدهاى زیانبار کار مداوم با رایانه، اگر همراه با استراحت و رعایت اصول ایمنى نباشد، مى تواند مانند اثرات مثبت کاربرد این دستگاه جادویى، گسترده، متنوع و فراگیر باشد. مثلاً بوى متصاعد شده از رایانه و نیز پرتوهاى نورى و امواج مغناطیسى اش خطرناک و زیانبار است، به گونه اى که کار زیاد با آن مى تواند کاربر را به حساسیت ها و عوارض پوستى مبتلا کند؛ زیرا ولتاژ زیاد لامپ تصویر سبب تولید میدان الکترو استاتیک و بارهاى الکتریکى مثبت در سطح خارجى صفحه نمایش مى شود و در میدان بین بارهاى مثبت و صورت کاربر، گرد و خاک و ذرات در هر سو پراکنده مى گردد. در نتیجه، جریان بارهاى مثبت پدیدآمده در این میدان ممکن است براى کسانى که حساسیت پوستى دارند، باعث خشکى و ترک خوردن پوست دست و صورت شود.



پرتوهاى رایانه

متخصصان پرتوهاى رایانه را نیز به عنوان یکى از عوامل قابل توجه زایمان ها و باردارى هاى غیرعادى و تولد نارس و ناقص شناخته اند. پژوهشى که براى پى بردن به چگونگى این موضوع در ایالات متحده آمریکا صورت گرفته است. نشان مى دهد احتمال سقط جنین در زنانى که میدان هاى مغناطیسى حاصل از رایانه با قدرت بیش از ۰‎/۹ میکروتسلا (واحد اندازه گیرى شدت میدان مغناطیسى) آن ها را در برمى گیرد، بیشتر است. افزون بر این، شرایط نامناسب بدن و همچنین استرس و فشارهاى پدید آمده از کار با رایانه از دیگر عوامل این عوارض به شمار مى آیند. تدابیر ایمنى براى مصون ماندن از پرتوهاى خطرناک مواد رادیو اکتیو مى تواند نشان دهنده ابعاد مسأله باشد. به گفته متخصصان، براى ایمن ماندن در برابر امواج خطرناکى که طول موج پائین و فرکانس بالا دارند، ضخامت دیوار سیمانى باید ۴۰ سانتى متر و ضخامت دیوار آجرى ۸۰ سانتى متر باشد.

به این سبب، براى ایمن ماندن دربرابر امواج خطرناک راکتورهاى انرژى اتمى، دیوارهاى پهن سربى ساخته شده است. یک متخصص انرژى اتمى با توجه به این نکته، کار طولانى و بى وقفه با دستگاه رایانه را نیز خطرناک مى داند و مى گوید: تایپیستى که دربرابر رایانه مى نشیند، همواره با دو میدان امواج در تماس است: ۱) امواج الکتریکى که به صورتش مى تابد ۲) امواج مغناطیسى که پیوسته بدن او را از پائین به بالا دور مى زند و بازمى گردد. به این سبب، این افراد باید پس از ۱۰ دقیقه کار به مدت ۱۰ دقیقه از جلو دستگاه کنار روند تا امواج از بدنشان خارج شود. نظرات دکتر احمد نخلى در این زمینه همچنین حاکى است: جهان امروز را امواج گوناگون با تواترها و طول موج هاى مختلف در برگرفته است، از این رو، برخى از این امواج مفید هستند و مى توان آن ها را با شیوه درست و مناسب براى تشخیص و درمان بیمارى ها به کار برد؛ اما برخى دیگر خطرناک، زیان آور و ناخواسته اند که به این سبب باید با وسائل ایمنى مناسب از ورود آن ها به بدن انسان و محیط زندگى پیشگیرى کرد.



نمایشگرهاى خطرناک

پژوهش ها به طور کلى گویاى این واقعیت است که همه نمایشگرها پرتوهاى خطرناک و زیان آور دارند، زیرا به گفته مختصصان در مانیتورهایى که لامپ اشعه کاتوئیک دارند، یک شعاع الکترونى در هر ثانیه حدود ۵۰ بار یا بیشتر صفحه موزائیکى داخل لامپ تصویر را جارو مى کند و چنین است که بر اثر شدت و ضعف یا قطع و وصل شدن این پرتو الکترونى، تصویرهایى پدید مى آید. همچنین به سبب وجود این میدان الکتریکى چند هزارولتى در داخل لامپ تصویر، پرتوالکترون ها هنگام عبور از فاصله میان کاتد و صفحه موزائیکى، انرژى آزاد مى کند و سبب تابش مقدار قابل توجهى پرتو ایکس و پرتوفرابنفش مى شود.

با توجه به این نکته، در طراحى لامپ تصویر باید با کاربرد تکنیک لازم راه نفوذ این پرتوها به سطح خارجى و رسیدن آن ها به بدن کاربران رایانه بسته شود. اما این کار پرهزینه است و سبب گرانى لامپ تصویر مى شود. در نتیجه، تولیدکنندگان رایانه ارقام واقعى را فاش نمى کنند، یعنى مقدار تابش پرتوهاى زیانبار را کمتر از آنچه هست، نشان مى دهند.درواقع، بیشتر نمایشگرهایى که امروزه به کار مى رود، پرتوهاى خطرناک ایکس و فرابنفش مى تابانند. افزون بر این، کار با آن ها مى تواند خطرات دیگرى داشته باشد که عبارت اند از: خطرات ناشى از میدان الکتریکى با ولتاژ بالا، میدان هاى الکترومغناطیسى، امواج الکترو مغناطیسى فرکانس پائین و امواج الکترو مغناطیسى فرکانس بالا که متخصصان معتقدند این عوامل مى تواند در بروز انواع سرطان ها، ناهنجارى هاى کروموزومى و بیمارى هاى ژنتیک و نیز پدیدآمدن اختلال در دید چشم و اختلال هاى عصبى و روانى نقش داشته باشند. از سوى دیگر، کار زیاد و بى وقفه با رایانه مى تواند سبب بروز آسیب هاى چشمى گوناگون شود؛ بویژه آن که نخستین اثر مستقیم آن خشک شدن اشک چشم است.

براى پى بردن به چگونگى این مسأله به گفته ها و تحقیقات دکتر محمد ربیع، متخصص چشم، مى توان اشاره کرد که حاکى است کسانى که زیاد با یارانه کار مى کنند ممکن است به نزدیک بینى خفیف دچار شوند. البته اثبات این نکته گویا به پژوهش هاى بیشتر نیاز دارد، اما به هر حال این متخصص معتقد است که کار با رایانه اشک چشم را کاهش مى دهد که براى درمان آن مى توان از اشک مصنوعى استفاده کرد. البته این کار باید با نظر پزشک باشد.



کودکان و عوارض بازى هاى رایانه اى

بازى هاى رایانه اى علاوه بر اثرات مخربى که بر روحیه و رفتار کودکان و نوجوانان دارد، مى تواند عوارض جسمى گوناگون و قابل توجه نیز براى آن ها به بار آورد؛ چنان که پزشکان مى گویند: بازى هاى رایانه اى اگر زیاد و بیش از حد متعارف باشد، عوارض گوناگونى پدید مى آورد که متداول ترین آن ها ابتلا به تیک عصبى، خستگى چشم، ورم انگشتان و تحریک سیستم عصبى است؛ عوارضى که براى کودکان شدیدتر است و در صورت عدم رعایت تعادل، مى تواند سبب سائیدگى غضروف میان مفاصل شود و آن ها را به درد شدید مبتلا کند. با این حال، با رعایت اصول ایمنى در هنگام کار با رایانه مى توان از این عوارض و گرفتارى ها پرهیز کرد و یا دست کم دامنه تأثیرگذارى آن ها را کاهش داد. برخى از این اصول را با استناد به نظرات آقاى علیرضا احمدى، کارشناس بهداشت حرفه اى، به این شرح مى توان برشمرد:

ـ کارکنانى که با رایانه کار مى کنند، باید هرسال توسط متخصصان چشم معاینه شوند و به رهنمودهاى پزشکان به درستى توجه کنند.

ـ کارکنانى که مبتلا به دردهاى مفصل، کمر و شانه شده اند، باید بى درنگ به پزشک طب کار یا متخصصان دیگر مراجعه کنند.

ـ کار با رایانه باید در مدت محدود و همراه با استراحت هاى کوتاه مدت در میان کار باشد. افزون بر این، زنان باید در دوران باردارى از کار با رایانه معاف شوند.

ـ روشنایى محل کار باید همزمان با نورهاى سفید و زرد تأمین شود و شدت تابش آن حدود ۳۰۰ وات باشد. دماى اتاق کار نیز باید میان ۱۹ تا ۲۳ درجه سانتى گراد و رطوبت هوا حدود ۵۰ درصد باشد.

ـ میز کار را باید در جایى گذاشت که نور لامپ از سقف به اطراف آن بتابد و از گذاشتن میز در جایى که نور لامپ به طور مستقیم به صورت کاربر مى تابد، باید پرهیز کرد.

ـ براى کاهش فشار وارده بر گردن و کمر مى توان از گیره هاى اوراق یا کاغذگیر استفاده کرد.

ـ هنگامى که با رایانه کار ندارید، چاپگر را خاموش کنید یا آن را بیرون از محل کار بگذارید.

ـ براى رفع آثار مخرب گازهاى تولیدشده از رایانه و ضمائم آن بهتر است در و پنجره اتاق بازگذاشته شود تا هواى تازه جریان یابد یا این که مى توان از دستگاه تهویه استفاده کرد.

ـ فرم میز و صندلى کار در حفظ سلامت عضلات و اسکلت بدن بسیار مؤثر است، از این رو، در انتخاب آن ها باید به ضرورت کاربرد اصول ارگونومیک توجه شود.




دانیال محمودی ::: شنبه 86/8/5::: ساعت 3:13 عصر

SSL چیست و آیا سایت شرکت ما باید به SSL مجهز باشد یا خیر ؟

تبــلیغـــات

رسانه امنیت دیجیتال
مرجع امنیت شبکه برای فارسی زبانان
نمایش آخرین آسیب پذیریهای امنیتی و روشهای مقابله با آنها
http://www.bugtraq.ir



بیشتر اطلاعاتی که روی اینترنت رد و بدل میشوند به صورت Clear Text مبادله می شوند و به همین خاطر اطلاعات مبادله شده در بین راه از کامپیوتر شما به وب سرور قابل مشاهده هستند .
به عنوان مثال شما وقتی بر روی یک سایت که SSL نداشته باشد ، یک فرمی را پر کنید و اطلاعات شخصی خود را برای اون سایت بفرستید این اطلاعات به صورت Clear Text از کامپیوتر شما خارج شده و بعد از گذشتن از ISP شما و دهها گره اینترنتی دیگر به سرور می رسند ، و این با این خطر روبروست که هر یک از این گره ها میتواند اطلاعات رد و بدل شده را به آسانی مشاهده کند به عنوان مثال اگر از یک ISP ایرانی استفاده می کنید ، هم آن ISP و هم شرکتی که به آن ISP خط Send می دهد و همه شرکت هایی که در مسیر هستند قابلیت مشاهده اطلاعات فرستاده شما را دارند .
به طور خلاصه SSL یک پروتوکل امنیتی است که توسط نت اسکیپ ابداع شده است و در حال حاضر رایج ترین پروتوکل انتقال امن اطلاعات در وب میباشد به شکلی که مرورگر اینترنتی شما از وجود چنین امکانی در سرور خبر دار شده و از یک Public Key موجود در مرورگراستفاده کرده و اطلاعات شما به صورت کد شده به سرور می فرستد و این تنها سرور است که با استفاده از Private Key خود اطلاعات دریافتی را میتواند Decode کند . به علت اینکه آن Private Key تنها در سرور نصب شده است ، هیچ نرم افزار دیگری در بین راه نمی تواند آن اطلاعات را مشاهده کند .
از طرف دیگر وجود SSL در سرور این اطمینان خاطر را به شما می دهد که وب سایتی که شما در حال فرستادن اطلاعات به آن هستید یک وب سایت تقلبی یا شبیه سازی شده برای بدست آوردن اطلاعات شما نیست و از اصل بودن آن اطمینان حاصل می کنید .
آگر وب سایت شما اطلاعات محرمانه ای را از بازدید کننده دریافت میکند یا دارای قسمتی است که از بازدید کننده تان شناسه کاربری و پسورد دریافت میکند و وارد یک User Area میشود و در آنجا به امکانات خاصی دسترسی دارند بنا بر اهمیت آن ، ما توصیه به گرفتن SSL می کنیم . برای اطلاعات بیشتر می توانید به لینک های زیر مراجعه کنید :
https://secure.ouriran.com/sslservices.cfm




دانیال محمودی ::: شنبه 86/8/5::: ساعت 3:12 عصر

ساده ترین روش ساخت کتاب الکترونیکی

تبــلیغـــات

رسانه امنیت دیجیتال
مرجع امنیت شبکه برای فارسی زبانان
نمایش آخرین آسیب پذیریهای امنیتی و روشهای مقابله با آنها
http://www.bugtraq.ir



از: http://www.softestan.ir
در اینجا می خواهیم ساده ترین روش تهیه و ساخت یک کتاب الکترونیکی ( PDF ) بدون هیچ برنامه اضافی در سیستم را بررسی کنیم ، امیدوارم این روش ساده قدمی برای به وجود آمدن کتابهای الکترونیکی بیشتر و بهتر و مفیدتر باشد .
اولین قدم، بوجود آوردن فایلی از متن کتاب در برنامه های ویرایش متن نظیر Word Pad یا Microsoft Word است. توجه شود Word Pad و Word برنامه هایی هستند که در تمام سیستم ها موجود است .
قدم دوم، تبدیل فایل متن با فرمت doc یا هر فرمت دیگری به فرمت PDF که فرمت معمول کتاب های الکترونیکی است ، برای این کار از سایت شرکت Adobe مبتکر برنامه Acrobat و کتابهای الکترونیکی استفاده می کنیم ، در مرورگر صفحه http://createpdf.adobe.com باز می کنیم ، برای استفاده از خدمات رایگان این سایت گزینه ی try it for free را انتخاب و در صفحه بعد کشور را انتخاب می کنیم ، صفحه بعدی فرم ثبت نام سایت است که در آن e-mail وارد شده به عنوان usar name در نظر گرفته خواهد شد . بعد از پر کردن فورم ثبت نام به صفحه بعدی انتقال یافته و در آن Convert a file را انتخاب می کنیم . در انتهای این صفحه گزینه ی ...I accept را انتخاب می کنیم ، در صفحه بعد دوباره Convert a file را انتخاب می کنیم ، اینبار پنجره جدیدی باز می شود ، از گزینه Browse فایل مورد نظر برای تبدیل را انتخاب می کنیم و Continue را انتخاب می کنیم ، در صفحه بعد از انتخاب Optimization Setting گزینه ی eBook را انتخاب می کنیم و از انتخاب Delivery Method گزینه ی Wait for PDF conversion browser را انتخاب می کنیم ، سپس دکمه Create PDF . حالا بعد از چند ثانیه PDF شما حاضر است ، برای مشاهده !View PDFرا انتخاب کنید .
منبع: http://www.softestan.ir




دانیال محمودی ::: شنبه 86/8/5::: ساعت 3:7 عصر

تبــلیغـــات

آیا خط اختصاصی SMS دارید؟

امکان ارسال تبلیغات SMS
امکان ارسال و دریافت SMS از طریق وبسایت خودتان!
امکان تعریف سطوع مختلف کاربری جهت یک خط اختصاصی
اجرای مسابقه، نظرسنجی و پیاده سازی سیستمهای هشومند مبتنی بر SMS
حتما با ما تماس بگیرید: 8455355-0511 (10 خط) داخلی 109



از: http://www.softestan.ir
دومین چیست ؟ دومین مشخص کننده نام سایت است. از آنجایی که در اینترنت همه سرورها و سایتها با آی پی مشخص میشوند برای دسترسی راحت و آسان به سایتها از دومین استفاده میشود. دومین ها چگونه کار میکنند ؟ دومین فقط یک نام میباشد که با وارد کردن آن نام مرورگر شما آن نام را به سرورهای مخصوصی در اینترنت که اطلاعات دومینها ذخیره میشود ارسال میکند و سپس DNS آن دومین را مشخص میکند پس از مشخص شدن DNS آنرا تبدیل به IP میکند که IP‌در اصل یک سری اعداد به حالت xxx.xxx.xxx.xxx میباشد که مقدار هر xxx بین 0 تا 255 میباشد. این اعداد مشخص کننده موقعیت سرور شما در اینترنت است. پس از اینکه IP‌مشخص شد درخواست شما به سرور ارسال میشود و سرور درخواست شما را به فضایی که به شما تخصیص داده شده است ارسال میکند و نتیجه را به شما نمایش میدهد. پارک کردن دومین به چه معناست ؟ اتصال یک دومین را به یک اکانتی که از قبل ایجاد شده است را پارک کردن دومین می نامند. به عنوان مثال شما یک اکانت (هاست + دومین) با نام http://www.softestan.com خریداری نموده اید، حال تصمیم دارید زمانی که کاربران شما از آدرسهای http://www.softestan.net و http://www.softestan.ir بازدید میکنند نیز به سایت اصلی شما متصل شوند. برای اینکار ابتدا باید دو دومین دیگر را ثبت کرد و سپس آن دومینها را به اکانت اصلی که http://www.softestan.com است متصل کرد این عملیات (عملیات متصل کردن یک یا چند دومین به اکانتهای قبلی) را پارک کردن دومین می نامند. پسوندهای مختلف دومینها به چه معناست ؟ دومین com : مخفف commercial میباشد. دومینهای com. دارای بیشترین محبوبیت میباشند که امکان ثبت آن برای تمامی افراد حقیقی و حقوقی امکان پذیر است. این دومین از یک سال تا ده سال ثبت میشود. دومین net : مخفف network میباشد. این دومین بیشتر برای سایتهایی که در زمینه شبکه فعالیت دارند کاربرد دارد. گرچه ممکن است هر فردی از این نوع دومین استفاده کند. این دومین از یک سال تا ده سال ثبت میشود. دومین org : مخفف organization میباشد. این نوع دومینها معمولا برای ارگانها و سازمانها استفاده میشود. البته معمولا وقتی حالات com. و net. قبلا توسط فرد دیگری ثبت شده باشد از این دومین نیز استفاده میشود. این دومین از یک سال تا ده سال ثبت میشود. دومین biz : این دومین بیشتر برای کارهای تجاری و بازرگانی استفاده میشود. این دومین در دسته دومینهای gTLD قرار دارد که از یک سال تا ده سال ثبت میشوند. دومین info : این دومین اولین دومین در حوزه اینترنتی با هدف استفاده نامحدود از زمان ابداع دومین com. میباشد که مخفف Information میباشد . دومین های info. معمولا جهت سایتهای اطلاع رسانی و عمومی استفاده میشود. این دومین از یک سال تا ده سال ثبت میشود. دومین name : این دومین که تمامی افراد قادر به ثبت آن میباشند بیشتر جهت اینکه مدیر سایت اسم و فامیل خود را در دومین قرار داده باشد استفاده میشود که معمولا به شکل firstname@lastname.name و یا lastname@firstname.name و یا به شکل http://www.firstname.lastname.name استفاده میشود. این دومین از یک سال تا ده سال ثبت میشود. دومین us : این دومین دو حرفی مربوط به کشور آمریکا میباشد که مخفف United State میباشد. دومین ws : این دومین دو حرفی مربوط به کشور Western Samoa میباشد (Western Samoa‌یک جزیره در جنوب اقیانوس آرام میباشد) این دومین بیشتر به عنوان مخفف WebSite شناخته میشود که بیشتر برای سایتهای شخصی استفاده میشود. دومین tv : این دومین دو حرفی مربوط به کشور Tuvalu میباشد (جزیره Tuvalu بین هاوایی و استرالیا قرار دارد) این دومین به عنوان مخفف Television و بیشتر برای شبکه های تلویزیونی استفاده میشود. دومین cc : این دومین دو حرفی مربوطه به کشور Cocos میباشد (جزیره Cocos در اقیانوس هند قرار دارد) دومین ir : دومین های ir‌ و زیر مجموعه های آن ، مختص کشور ایران میباشد. حرفهای ir برگرفته از کلمه iran است. این دومین و دومینهای زیر مجموعه فقط یک ساله و پنج ساله ثبت میشود . ثبت دومین ir برای تمامی افراد آزاد است. دومین ac.ir : این دومین که از زیر مجموعه های دومین ir و دومینهای ایرانی است جهت دانشگاهها و موسسات عالی استفاده میشود. جهت ثبت این دومین، مدارک و اسناد مربوط به موسسه مورد نیاز است. دومین co.ir : این دومین از زیر مجموعه های دومین ir‌ میباشد و جهت شرکت های کوچک و بزرگ استفاده میشود. ثبت این دومین مستلزم ارائه اساسنامه شرکت و مدارک شرکتی میباشد. دومین gov.ir : این دومین که از زیر مجموعه های دومین ir است جهت سازمانها و ارگانهای دولتی استفاده میشود. ثبت این دومین فقط برای سازمانها و ارگانها امکان پذیر خواهد بود.
منبع:سافتستان




دانیال محمودی ::: شنبه 86/8/5::: ساعت 3:5 عصر

شناسایی از طریق فرکانس رادیویی (RFID)



از: http://www.softestan.ir
اصولاً به هر سیستمی که قادر به خواندن و تشخیص اطلاعات افراد یا کالاها باشد سیستم شناسایی یا Identification System گفته میشود.
بطور کلی شناسایی خودکار و نگهداری داده ها (AIDC) روشی است که طی آن تجهیزات خواه سخت افزای یا نرم افزاری قادر به خواندن و تشخیص داده ها بدون کمک گرفتن از یک فرد هستند.
بارکدها، کدهای دو بعدی، سیستم های انگشت نگاری ، سیستم شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی، سیستم شناسایی با استفاده از قرنیه چشم و صدا و ... از جمله این راهکارها در این مقال میباشند. یکی از جدید ترین مباحث مورد توجه دانشمندان جهت شناسایی افراد یا کالاها استفاده از سیستم شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی یا RFID میباشد.
RFID که مخفف سه واژه Radio Frequency Identification است؛ امروزه توسط فروشگاه های زنجیره ای بزرگی چون "وال مارت" و "مک دونالد" و نیز سازمانهای مهمی چون "وزارت دفاع ایالت متحده آمریکا" استفاده شده و امتحان خود را به خوبی پس داده است.

RFID چیست ؟

تصور کنید که وارد یک فروشگاه زنجیره ای شده اید و اقلام مورد نیاز خود را داخل چرخ دستی (trolley) قرارداده اید. صندوق دار با استفاده از بار کد میبایستی که تک تک اقلام داخل سبد را برداشته و اطلاعات آن را توسط بارکد خوان (Barcode Reader) یکی یکی به داخل رایانه وارد کند تا فاکتور اقلام انتخابی شما صادر گردد. بسیاری از اوقات بدلیل آنکه تعداد کالاهای خریداری شده بسیار زیاد میباشند؛ صفهای طولانی ای در فروشگاه های زنجیره ای تشکیل میشود.تازه ، گاهی اوقات نیز مخدوش شدن علائم بار کد، از خواندن اطلاعات جلوگیری میکند ، که این خود موجب مشکلات بیشتری میشود.
با این فن آوری جدید یعنی RFID شما سبد کالای خود را برمیدارید و بدون اینکه مجبور به ایستادن در صفهای طولانی شوید و یا حتی بدون اینکه مجبور باشید اقلام خریداری شده را به صندوقدار یا نگهبان نشان دهید، از در خارج میشوید.
چرا؟ چون برچسب روی کالا دیگر بارکد (Barcode) نیست بلکه از نوع RFID میباشد و خودش با فرستان علائم رادیویی کلیه اطلاعات جاری خود از قبیل تعداد، قیمت، وزن، ... را به کامپیوترهای موجود در درهای خروجی مخابره میکند.
این برچسبها دارای دو بخش تراشه و آنتن هستند و دارای عملکرد بسیار ساده ای می باشند؛ تراشه اطلاعات را از طریق آنتن منتشر میکند و حسگرهایی در اطراف قرار دارند ،این اطلاعات را دریافت میکنند.
از جمله مهمترین محاسن آن کاهش سرقت یا دزدی و محاسبه سریعتر تعداد کالاهای موجود در انبار بدون نیاز و کمک به نیروهای انسانی است.
اما تنها اشکال این فن آوری گران بودن آن است، اگر چه روزگاری میرسد که تمامی اشیاء و کالاها این برچسب ها را مثل بارکد خواهند داشت.
بطور کلی RFID یا سیستم شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی سامانه ی شناسایی بی سیمی است که قادر به تبادل داده ها بوسیله برقراری اطلاعات بین یک Tag که به یک کالا ، شئ یا .. متصل شده است و یک بازخوان (Reader) می باشد.
اصولاً سامانه های RFID از سیگنالهای الکترونیکی و الکترو مغاطیسی برای خواندن و نوشتن داده ها بدون تماس بهره گیری می کنند.
Tag ها وسیله شناسایی متصل شده به کالایی است که ما میخواهیم آن را رد یابی کنیم وبازخوان ها (Reader) ها وسایلی هستند که حضور برچسب ها را در محیط تشخیص داده و اطلاعات ذخیره شده در آنها را بازیابی میکنند.
با توجه به اینکه این سیستمها بر مبنای تغییرات امواج مغناطیسی و یا فرکانس های رادیویی کار میکنند، جهت تقویت سیگنالهای موجود در محیط گاهی اوقات از آنتن (تقویت کننده سیگنال) نیز استفاده میشود.


تجهیزات مورد نیاز

بطور کلی فن آوری RFID از تجهیزات ذیل جهت پیاده سازی بهیه خود کمک میگیرد:
1. انواع برچسب Tag
2. انواع خواننده بر چسب Reader
3. انواع نویسنده اطلاعات Printer
4. آنتن- تقویت کننده سیگنال
5. نرم افزار مدیریت اطلاعات
6. بانک اطلاعاتی، ساختار شبکه اطلاعاتی


TAG چیست؟

همانطور که گفته شد Tag ها وسیله شناسایی متصل شده به کالا، شئ، فردی هستند که ما میخواهیم آنرا رد یابی کنیم.
اما اینکه هر یک از کالاها دارای اشکال و ظواهر گوناگون و نیز دارای محیطهای فیزیکی گوناگونی است، این ضرورت را ایجاب میکند تا Tag ها را با توجه به ویژگیهای فیزیکی (ظاهریشان) دسته بندی کنیم.
بطور کلی بعضی از ویژگیهای ظاهری Tagها بصورت زیر میباشد:
الف- Tag هایی که دارای کفه پلاستیکی از جنس PVC میباشند و معمولاً در وسط آنها یک سوراخ دیده میشود که بسیار با دوام بوده و میتوان از آنها بارها و بارها استفاده کرد.
ب- Tag هایی که شبیه کارتهای اعتباری هستند ومعمولاً به آنها کارتهای هوشمند بدون تمـاس (Contact less Smart Cards) گفته میشود.
ج- Tag هایی که بصورت لایه های کاغذی بر روی برچسب ساخته میشوند که به آنها برچسب های هوشمند (Smart Labels) گفته میشود.
د- Tag هایی که در محیطهای قابل فرسایش (مثلاً آب یا مایع) به خوبی کار میکنند. اینگونه Tag ها در کپسولهای شیشه ای قرار دارند.
ه- Tag های کوچک که در داخل اشیاء عمومی مثل لباس، ساعت، دستبند و .... کارگذاشته میشود. اغلب ممکن است به شکل یک کلیه یا دسته کلید بنظر برسند.
در صورتیکه بخواهیم Tag ها را با در نظر گرفتن منبع انرژی تامین کننده شان دسته بندی کنیم به 4 دسته اصلی تقسیم بندی می شوند:
1.Tag های غیر فعال Passive Tags
که انرژی و برق مورد نیاز خود را از Reader ها بوسیله یکسری از روش های تراگسیل بدست می آورند.
2.Tag های فعال Active Tags
که انرژی مورد نیازشان توسط یک باطری داخلی و جهت برقراری ارتباط دارای یک پردازنده، یک
حافظه و حسگر می باشند.
3.Tag هایی نیمه غیر فعال Semi-Passive Tags
که علاوه بر استفاده از باطری داخلی شان، میتوانند از انرژی منتقل شده توسط Readerها نیزبهره
مند شوند.

4.Tag های دو طرفه Two way Tags
که علاوه براستفاده از باطری داخلی شان میتوانند بدون کمک گرفتن از Readerها دیگر اقسام هم شکل خود را نیز شناسایی کرده و با آنها به گفتگو بپردازند.


Readerچیست؟

قبلاً اشاره شد که Reader ها وسایل الکترونیکی هستند که حضور Tag ها را در محیط تشخیص داده و اطلاعات ذخیره شده در آنها را بازیابی میکنند.
سه دسته عمده Reader ها بصورت:
1.مدل ثابت Fixed Type
2.مدل دستی Hand held Type
3.مدل کارت PC Card Type


مزایای استفاده از فن آوری RFID

مزایا استفاده از این تکنولوژی به شرح ذیل میباشد:
1.کاهش هزینه ها (کاهش فعالیت های دستی و افزایش سرعت)
2.اتوماسیون (بدون توقف)
3.کاهش خطا
4.کنترل فرایندهای غیر قابل رویت
5.امکان به روز رسانی بر چسب ها بدون دخالت دست
6.امنیت
7.یکپارچگی

کاربری در RFID

- مدیریت بار مسافران :
شناسایی و کنترل بار و اثاثیه مسافران با استفاده از فرکانسهای رادیویی RFID

در دسامبر سال 2004 همایشی با شرکت اعضاء یاتا و با هدف زمینه سازی کاربردی IT در شرکتهای هواپیمایی در خاور میانه برگزار گردید که البته عمده توجه خود را بر تسهیل امور صنعت هواپیمایی معطوف نمود. پروژه سوم تائید شده در این مجمع با عنوان شناسایی و کنترل بار و اثاثیه مسافران با استفاده از فرکانسهای رادیویی RFID به اعضاء معرفی گردید.
پروژه سوم، شناسایی و کنترل بار و اثاثیه مسافران با استفاده از مهمترین بخشهای بررسی شده درباره این پروژه در ذیل ارائه شده است:
هدف از بکارگیری فرکانسهای رادیویی جهت شناسایی و کنترل بار و اثاثیه مسافران، ترویج و توسعه فناوری RFID به منظور بهبود مدیریت و سازماندهی فرآیندهای مختلف اداره بار نظیر جداسازی، دسته بندی و حمل و نقل اثاثیه مسافران و جلوگیری از خسارات احتمالی یا مفقود شدن این محموله ها می باشد.
در عین حال بکارگیری سیستم RFID موجب کاهش هزینه های شرکتهای هواپیمایی و ارتقاء سطح خدمات ارائه شده به مشتریان میگردد.
اما منظور از برچسب های شناسایی و کنترل با فناوری RFID چیست؟
این برچسبها در شکلهای استانداردی ارائه میگردند و یک تراشه که توانایی شناسایی فرکانس های رادیویی را دارا میباشد، داخل این برچسب ها جا سازی گردیده است.
در عین حال این تراشه ها ظرفیت ذخیره داده های جدیدتر را نیز دارا میباشند. استفاده از RFID در مدیریت بار مسافران سبب کاهش خسارات احتمالی یا فقدان بار و اثاثیه مسافران میگردد و در عین حال فرودگاهها، سیستمهای سریعتر و ارزانتری را در مدیریت و سازماندهی هندلینگ بار در اختیار خواهند داشت. از سوی دیگر هزینه های شرکتهای هواپیمایی در امور هندلینگ بار نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا میکند و در عین حال امنیت محموله ها و اثاثیه مسافران ارتقاء و زمان مورد نیاز برای انجام امور شناسایی و کنترل بار و اثاثیه به حداقل خواهد رسید.

مراحل طرح اجرایی RFID برای کنترل و شناسایی اثاثیه مسافران از سوی ایکائو بشرح ذیل میباشد:
1.تشخیص و تعیین فرودگاههای مورد نظر و بررسی شبکه های ورودی، خروجی و عبوری
2.مدیریت و سازماندهی ذینفعان و همکاران اجرای طرح، شامل شرکتهای هواپیمایی، فرودگاهها و شرکت های هندلینگ بار
3.ارزیابی و تخمین هزینه های نصب و راه اندازی کامل سیستم
4.ارائه مدل اقتصادی مناسب برنامه ریزی برای تامین منابع مالی مورد نیاز به گونه ای که منافع تمامی همکاران و ذینفعان اجرای طرح در نظر گرفته شود.
این سیستم به راحتی با چسباندن Tag بر روی بار مسافران و قراردادن یک سری آنتن و در نهایت Reader در اطراف ونیز قفسه های نگهداری بار مسافران به راحتی قابل اجرا میباشد.

- مدیریت دام و گوشت

شاید به جرات بتوان گفت که یکی از قدیمیترین کاربردهای استفاده از فن آوری RFID در ردیابی و کنترل حرکت حیوانات اهلی مخصوصاً گاوهای شیرده بوده است. امروزه بصورت یک جریان کاملاً متداول، حیوانات همزی و اهلی بوسیله کپسولهای قابل تزریق و یا Tag هایی که به گوش حیوانات متصل می شود؛ به این فن آوری مجهز می شوند.
این Tag ها به جهت شناسایی حیوانات اهلی گم شده، مرتب کردن، مراقبت کردن و نگهداری پیشینه درمانی حیوانات اهلی بکار برده میشود.
البته این فن آوری درسالهای اخیر در صنایع کشاورزی و دارویی کاربرد وسیعی پیدا کرده است. اطلاعات مربوط به حیوانات اهلی، مواد غذایی و دارویی در مواقع بحرانی برای سلامتی جوامع بشری بسیار مفید میتواند باشد.

- کنترل ورود و خروج وسایط نقلیه

یکی دیگر از کاربردهای بسیار شایع استفاده از فن آوری RFID کنترل ورود و خروج وسایط نقلیه در محلهایی است که امنیت ورود و خروج ماشینها بسیار مهم و ضروری بنظر میرسد.
این سیستم با چسباندن یک Tag برروی وسیله نقلیه و قراردادن کلیه اطلاعات مربوط به این وسیله در حافظه آن امکان پذیر میشود.
قبل از رسیدن وسیله نقلیه به درب ورودی یا خروجی ؛ ماشین از محلی که در آن یک آنتن جهت دریافت اطلاعات Tag چسبیده شده بر روی وسیله نقلیه وجود دارد؛ عبور میکند. دستگاه Reader اطلاعات موجود بر روی Tag را از آنتن بازخوانی میکند و در صورتی که اطلاعات موجود بر روی Tag نشانگر مجوز ورود یا خروج باشد، گیت ورودی یا خروجی باز میشود.
در صورتی که هیچ گونه برچسبی بر روی ماشین وجود نداشته باشد و یا در صورتیکه اطلاعات موجود بر روی Tag نشانگر مجوز عدم خروج یا ورود باشد، افراد امنیتی مستقر در محل درب ورودی یا خروجی گیت جهت بارزسی وسیله نقلیه اقدام میکند.

- مدیریت کتابخانه ها و کتاب ها

ازجمله کاربردهای جالب فن آوری RFID کاربرد وسیع آن در کتابخانه های بزرگ میباشد.
با چسباندن یک Tag (که کلیه مشخصات کتاب در آن ذخیره سازی شده است) بر روی کتاب و قراردادن یکسری از آنتن ها و Reader ها در محل کتابخانه میتوان از مزایای ذیل بهره جست:
الف- جلوگیری از سرقت کتاب های موجود
ب- اجرای سیستم خودکار بازگشت و حتی خروج کتابها از کتابخانه
ج- پیگیری و کنترل چیدمان صحیح کتابها در قفسه های مربوط به خودشان

- کاربرد فن آوری RFID در مباحث پزشکی

فن آوری RFID در مباحث پزشکی کاربردهای بسیار گسترده ای دارد. این فن آوری بسیار جالب از هنگام ورود بیمار توسط یک دستبند که کلیه اطلاعات بیمار در آن قرار میگیرد در یک بیمارستان مجهز آغاز میشود.
ثبت و یا ذخیره سازی اطلاعات بیمار از قبیل نام و آدرس، تاریخ پذیرش و بستری و نیز نوع بیماری ،پزشک معالج ،نوع عمل جراحی و .... در پایین آوردن اشتباهات و خسارات جبران ناپذیر در بیمارستان نقش حیاتی دارد.
همچنین فرارو یادزدیده شدن بیمار از بیمارستان با همین فن آوری تقریباً غیر ممکن بنظر می رسید.
جلوگیری ازجابجا شدن اطفالی که تازه بدنیا آمده اند از جمله کابردهای بسیار حساس این فن آوری میباشد. همچنین در محل های نگهداری دارو، با چسباندن برچسب داروها میتوان از میزان مصرف، تاریخ مصرف داروها به راحتی باخبر شد.

حمایت شرکت مایکروسافت

در این بین خبرگزاریهای IT در سراسر دنیا خبر از حمایت (پشتیبانی) شرکت مایکروسافت از این فن آوری را میدهند.
مایکروسافت بعد از ماهها تاخیر، نسخه های جدید محصولات طراحی نرم افزار خود را عرضه کرد. شرکت مایکروسافت اعلام کرد:
در طول نیم سال اول 2006 نرم افزارهایی را مخصوص برنامه ریزی و کنترل داده های حاصل از دستگاه های RFID عرضه خواهد کرد.
این نرم افزار ها به سیستم عامل Windows Server این امکان را میدهد که داده ها را از دستگاه های RFID جمع آوری و پردازش کنند.
دیگر برنامه های Microsoft که شامل BizTalk و پایگاه داده ها SQL SERVER است ؛قادر خواهند بود داده های مربوط به فن آوری RFID را ذخیره سازی کنند.
البته مایکروسافت BizTalk 2006 را که قادر است داده ها را به درون نرم افزار های OFFICE قراردهد، در سه ماه اول 2006 عرضه خواهد کرد.
منبع: http://www.softestan.ir




دانیال محمودی ::: شنبه 86/8/5::: ساعت 3:4 عصر

<      1   2      
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 3


بازدید دیروز: 0


کل بازدید :13459
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>آرشیو شده ها<<
 
>>لینک دوستان<<
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<